Sinergies

El govern municipal ha triat la paraula màgica per explicar el que vol fer amb BTV. Als polítics i gestors formats en escoles de negoci els encanta trobar sinergies. És com una mena de tòtem que ningú gosa qüestionar, perquè és sinònim de millora de la gestió amb estalvi de recursos. Un miracle que, és clar, enlluerna. Per això es recorre tan sovint a aquest mot, encara que també molt sovint s’empra malament. I no ens referim només a l’error de dir sinèrgies en lloc de sinergies, sinó a aplicar-lo sense saber ben bé a què.

El diccionari recull quatre definicions de la paraula sinergia, totes relacionades amb la biologia, la medicina i la química. En totes elles, l’acció combinada de diferents òrgans, fàrmacs, paràsits o compostos produeix un efecte superior a la suma dels efectes de cadascun dels agents per separat. En cap moment es parla de fusions ni retallades. És a dir, que cada òrgan segueix sent cada òrgan i que no pel fet de produir sinergies és amputat ni molt menys extirpat.

Comissió de Presidència i Règim Interior del ple municipal, reunida dimecres 6 de març.

Comissió de Presidència i Règim Interior del ple municipal, reunida dimecres 6 de març.

CiU i PP han acordat, a la Comissió de Presidència i Règim Interior del Ple municipal, que el govern elabori i presenti abans de l’estiu el nou projecte de mitjans audiovisuals de Barcelona. El document s’haurà de debatre amb tots els grups, però els que l’impulsen parteixen de dues idees que dimecres van expressar amb claredat a l’esmentada comissió: posar en marxa una ràdio municipal a partir de Barcelona Televisió i vincular també més BTV amb el web de l’Ajuntament. Evidentment, cercant sempre les màximes sinergies. El primer tinent d’alcalde, Joaquim Forn, va dir: “Nosaltres creiem que podem utilitzar sinèrgies de BTV, de l’equip de BTV, de les televisions locals, per a diferents qüestions que estem desenvolupant també des del propi Ajuntament de Barcelona.”

Joaquim Forn, primer tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona.

Joaquim Forn, primer tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona.

Sembla que, després de les retallades, ara ha arribat el moment de les sinergies. Forn va explicar que els estatuts d’Informació i Comunicació de Barcelona (ICB) permeten que aquesta societat municipal, de la què depèn BTV, posi en marxa també una ràdio. I la regidora Àngels Esteller, del PP, va recordar que la freqüència de l’antiga COM Ràdio –ara La Xarxa– correspon a l’Ajuntament de Barcelona. Per tant, la futura Barcelona Ràdio ja té un lloc al dial (91.0 FM) i una empresa que la gestioni (ICB). Pel que fa a professionals que la facin realitat… sinergies! El pressupost d’ICB s’ha retallat un 12,5% aquest any, de 15,85 a 13,87 milions d’euros. El director de BTV va advertir que és impossible fer una televisió de qualitat amb menys diners. Ara ens preguntem si la intenció del govern municipal és fer una tele i una ràdio pel mateix preu.

Les sinergies són possibles, però no màgiques. I fer una ràdio costa diners. A no ser que el que es pretengui és emetre per FM el so de l’emissió de BTV. Però això no és pas una ràdio i, segurament, no interessarà a ningú. Tampoc no es pot estendre al gruix de la programació fórmules com la tertúlia radiofònica televisada que ja emetem cada matí. Per tant, de sinergies n’hi han i n’hi hauran, però aquest nou projecte de mitjans audiovisuals municipals ha de tenir en compte que, si es vol fer una ràdio pública, s’haurà de finançar i, per tant, fer marxa enrere en les retallades que s’han aplicat a BTV durant els darrers anys.

Tertúlia matinal de La Xarxa i BTV, televisada cada dia des de l'estudi de la ràdio.

Tertúlia matinal de La Xarxa i BTV, televisada des de l’estudi de la ràdio.

L’altra idea força d’aquest nou projecte és ampliar fins a no sabem quin punt la col·laboració entre BTV i el web de l’Ajuntament. El mes passat ja vam explicar la diferència entre el periodisme i la comunicació corporativa, que és el que en principi separa la informació de BTVnoticies.cat de la de BCN.cat. Si el govern municipal té clara aquesta diferència, ¿com hem d’interpretar el fet que les retallades a BTV acabin afectant-ne els serveis informatius mentre, per una altra banda, l’Ajuntament amplia la redacció multimèdia del web municipal?

La setmana passada va entrar en vigor el nou contracte de “gestió de xarxes socials, continguts periodístics i audiovisuals i comunicació digital” de l’Ajuntament de Barcelona a càrrec d’Antena Local, filial del grup Mediapro que anys ençà havia gestionat també BTV. L’import d’aquest contracte s’eleva fins a 1,63 milions d’euros, perquè els responsables municipals amplien la redacció que tenen directament a les seves ordres. Per tant, sembla que confien més aviat poc en el fruit de les sinergies que es puguin establir entre els equips de BTV i del web BCN.cat. O bé que volen que aquest vincle es reforci a partir de retallar els efectius d’uns i ampliar els dels altres. Ja hem explicat el que això significa. El que està clar és que, després d’expressar tantes vegades el desig que tots els mitjans municipals ens coordinem, cooperem o fins i tot confluïm, aquesta ampliació del contracte amb Antena Local per a la producció de continguts periodístics i audiovisuals ens afecta com a treballadors de BTV. A més, perpetua l’externalització d’uns serveis que, igual que a Barcelona Televisió, podria equivaldre a una cessió il·legal de treballadors. Des del comitè d’empresa de BTV hem expressat aquests neguits a tots els grups polítics del consistori. Fins ara no n’hem obtingut cap explicació.

Acabem, doncs, amb una nova invitació al diàleg. El govern ha pres la iniciativa d’elaborar un nou model de mitjans de comunicació municipals que, necessàriament, haurà de negociar amb els grups polítics. Ahir a la Comissió de Presidència ja es va posar de manifest la necessitat que aquest nou model compti amb el màxim consens possible. Creiem que l’experiència dels que dia a dia fem BTV també pot resultar molt valuosa a l’hora d’elaborar aquest nou model i, per tant, ens oferim per aportar-la directament durant aquests mesos. En aquest procés també convé trobar sinergies entre polítics, professionals i ciutadans. Només així trobarem la manera de seguir oferint als barcelonins i barcelonines el millor servei públic de comunicació local.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s